zondag 25 oktober 2009

Foto's nieuwe auto

Zoals beloofd; de foto's van onze nieuwe auto!
Voor de geïnteresseerde kenners; het is een Buick Park Avenue van 1994, V6 motor, 3.8 injectie. En van de rest van de details ken ik zelf niks, dus bespaar ik die jullie.



vrijdag 23 oktober 2009

Navigatiecheck

Spijtig genoeg ben ik nog niet geslaagd op mijn navigatiecheck, en mag ik dus nog niet alleen het luchtruim van Arizona verkennen... Alles was goed, behalve de 'forced landings'. Men simuleert dan dat je motor uitvalt, en dat je ergens een veld moet kiezen om te landen. Dit ging niet zo goed, maar we hadden ook nog maar 2 keer geoefend met de instructeur, zodoende. Geen paniek, de meesten falen hun eerste missie 45. Vandaag vlieg ik dan een extra missie, waarin we vooral de forced landings gaan oefenen, en morgen vlieg ik dan waarschijnlijk al terug mijn check. Ik hou jullie op de hoogte!
ps; we hebben een nieuwe auto! Een Buick Park Avenue. Foto's volgen later. Grtz!

woensdag 21 oktober 2009

Navigatievluchten

We zijn ondertussen alweer enkele weken verder, en er is weer een nieuw deel begonnen van de training, nl. het navigeren. Dwz; op zoek gaan naar herkenbare punten in het landschap om je weg te vinden van het een vliegveld naar het andere. Echt de moeite, zeker in deze prachtige omgeving! Morgen heb ik mijn test, om te bewijzen dat ik op mijzelf kan navigeren, en dat ik daarna dus ook solo-navigatievluchten mag doen. Vandaag heb ik mijn laatste missie voor de test gehad, en het was niet bepaald een gewone vlucht vandaag. Om te beginnen, de route was naar het noorden; wat wil zeggen, richting de bergen. Prachtige omgeving, vanop een hoogte van 8500 voet (net geen 3km hoog). Toen we terugkwamen bleek dat er een incident was gebeurd op het vliegveld waar we gebaseerd zijn. Niks erg, gewoon een klein incident. Maar het was wel genoeg om de Amerikaanse Overheid der Luchtvaart (FAA) erbij te halen, en die zeiden; 'laat alles staan zoals het staat!', wat voor ons wilt zeggen; vliegveld tijdelijk gesloten! Natuurlijk net toen wij daar aan kwamen... We zijn dan uiteindelijk uitgeweken naar een naburig, veel groter, vliegveld, waar ook grote passagiersvliegtuigen landen, samen met ongeveer 15 andere vliegers van onze school. Met z'n alleen naar de cafetaria voor een colaatje, of een hapje, tot ze kwamen zeggen dat het vliegveld terug open was. Dus, met z'n alleen tegelijk terug naar ons vliegveldje. Een leuke korte vlucht van ong 10 min. Echt de moeite! Het was dus weer een dag die me weer een ervaring heeft bijgebracht! Super!

Onze auto is niet meer...

Vorige woensdag heeft er zich een kleine ramp voorgedaan. Jeroen, van hier op het appartement heeft een ongeval gehad met de auto. Het goede nieuws was; Jeroen kwam er met de schrik van af. Het slechte nieuws was; auto is perte-totale, en achteraf is gebleken dat Jeroen in fout was... Nu wachten we dus nog af op de papieren van de verzekeringen, en de papieren van de politie. Het enige wat ons nu nog geldt is op zoek gaan naar een nieuwe auto...





vrijdag 16 oktober 2009

High in the sky

Gisteren en vandaag heb ik weer 2 keer solo gevlogen, en dan is mijn fototoestel mijn compaan in het vliegtuig. Ik heb enkele fotootjes getrokken van de omgeving waar wij onze maneuvers gaan doen met het vliegtuig. Prachtige omgeving met de bergen en kleine dorpjes onder ons, zoals je zelf kan zien.
Vanaf volgende week beginnen de navigatievluchten, dus dan blijven we niet constant in de buurt van Falcon Field, het vliegveld waar we gebaseerd zijn. Dan kunnen we Arizona eens helemaal verkennen, maar dan vanuit de lucht. Allicht gaan er dan nog veel mooie fotootjes volgen.
Maar eerst de fotootjes van de buurt van hier vooraleer we ergens elders naar toe trekken ;-)

Het prachtige zicht lans het zijraam.


Red Mountain (heeft zijn naam niet gestolen...)


Rio Verde. Het dorpje in de buurt van waar ik de maneuvers heb gedaan de voorbije dagen.


Het prachtige zicht langs het andere zijraampje.


Na de maneuvers keren we terug naar Falcon Field, dat je in de verte ziet liggen.


2 parallelle landingsbanen wil dus ook zeggen dat 2 vliegers naast elkaar kunnen binnenkomen, wat voor mooie foto's oplevert als je naast een privé-jet hangt! Een leuke ervaring!

maandag 12 oktober 2009

Enkele fotootjes van 'the Springs'

Bart heeft enkele fotootjes getrokken van het domein hier, 'The springs at Alta Mesa'.
Op de eerste 2 foto's; het kleine zwembad, wat vlak voor ons deur is. En op de laatste foto; groep A met z'n allen in het zwembad aan het genieten van de zalige temperaturen.
Voor de rest; iedereen nog een fijne week toegewenst!
Jonas



zaterdag 10 oktober 2009

Patterns at Falcon Field

Vandaag heb ik een solo vlucht gevlogen. Ik heb de camera mee genomen om wat patterns te filmen. Een pattern is een denkbeeldige rechthoek die je vliegt, waarbij een van de lange zijden de landingsbaan is. Dit is dus gewoon puur om te leren landen. Op 1,5u heb ik dan ook 16 touch-and-go's gedaan. Een touch-and-go is met je wielen de grond raken, volle gas geven en terug opstijgen.
Voila, hieronder een fotootje van wat een pattern juist is, en het filmpje! Enjoy!

ps; het filmpje staat ook weer op youtube; http://www.youtube.com/watch?v=SOCLN6CQnw8


woensdag 7 oktober 2009

Filmpje eerste solo!

Jaja, na vele problemen met het inorde te krijgen; nu dan toch eindelijk het filmpje! Enjoy!

ps; ook op youtube is het te vinden;

vrijdag 2 oktober 2009

Solo !

Jaja, deze ochtend om 07u00 was het dan zover, mijn eerste solo. Na een vluchtje van een halfuur met de instructeur, dropte ik hem af, en stond ik er alleen voor. Perfect weer; een zacht windje van recht op kop, het zonnetje dat scheen, alleen de temperaturen vielen wat tegen; 16°C. Maak dat hier mee zeg! Het voordeel van dit alleen is natuurlijk dat er helemaal geen turbulentie te bespeuren viel, en het dus vlot en goed verlopen is! Na de solo, de gekende traditie; het zwembad in en de 'plastron' doorknippen.
Hieronder enkele fotootjes met commentaar, en de filmpjes volgen in de loop van de dag wel ergens. En nu maar genieten van de rest van de dag, en deze avond is goed gaan eten ;)


Nadat ik de instructeur had achtergelaten op de grond begon ik op m'n eentje aan de 'flows' en de 'checlists'.


Take-off, naast een helikopter die vlak naast mij ook aan het opstijgen was. Schoon naast elkaar.



De vlieger waarmee de solo was gebeurd; Diamond 20-C1, N4119B.


Na de vlucht, de koffer in, en een toerke rondrijden, veel gas geven, veel remmen, veel drempels,... Het gekende (pijnlijke :p ) fenomeen.


En de das die wordt doorgeknipt. Een schoon souvenir voor boven mijn bed te hangen!
Zo dat waren de foto's, en zoals gezegd; de filmpjes komen in de loop van de namiddag ;)

En de afgeknipte plastron die een mooi plaatsje krijgt op de muur boven mijn bed.

donderdag 1 oktober 2009

Morgen eerste solo!

Jaja, de check vandaag ging goed. Een halfuurtje vliegen met 3 landings te maken, en dan zijn we helemaal klaar voor die eerste solovlucht! Morgen om 06u30 (15u30 in belgië) vertrek ik eerst voor nog een halfuurtje met de instructeur te vliegen, en daarna sta ik er helemaal alleen voor, voor de eerste keer! Spannend dus! Foto's en filmpjes zullen morgen ongetwijfeld volgen ;)